Dag 01 – Om mig

Hej hej!

 

Jag heter då Mariella Louise Johansson och kommer från Uddevalla. För tillfället bor jag i Karlstad där jag studerar till lärare. När jag började ettan så satt jag ofta och iakttog min lärare och det var väl då jag kom på att det var då jag ville bli låg och mellanstadielärare. Sen under tidens gång så har jag väl funderat på lite andra yrken men det är inget som har utvecklats. Under min konfirmations tid trodde min mamma att jag skulle bli präst och om jag ska vara ärlig så var det en tanke hos mig, fastän jag inte är något religiös av mig. Jag vet inte riktigt hur det skulle gå ihop nu när jag tänker närmre på det. Nu när jag ändå skriver om min konfirmation så var det en väldigt rolig tid. Jag gick till kyrkan två gånger i veckan och hade jätte kul verkligen. Vår präst hette Christoffer Wilson och han är bror med Andreas Wilson som var med i filmen Ondskan. Men det var tider det, väldigt längesedan och på den tiden jag levde mitt liv i Vallentuna och i ett område som kallades för Solgårdsgärde.Vallentuna ligger 2 mil utanför Stockholm. Där levde jag i 8 år mellan åren 8-15. Där gick jag på Karlbergskolan, började till och med 2 veckor innan sommarlovet för att mamma och pappa ville att jag skulle lära känna ungar i klassen och de gjorde jag väl. Blev väldigt bra vän med Jeanette, en tjej som bodde på andra sidan vägen och Erika som bodde i huset nedanför. Jag började spela tennis men upptäckte att det inte riktigt var min grej när jag inte fick vara med i tennistävling som skulle vara med på lilla sportspegeln. Jag var tvungen att åka utomlands med min familj istället. Kan ni tänka er vad jag var avundsjuk att jag inte fick spela tennis! Sen så sköt jag vår tränare i magen hela tiden. Inte en gång, inte två gånger utan flera. Tror t.om jag råka skjuta han i ryggen någon gång oxå. Men de var ju inte med mening, men d blev så bara! hihi


Bettan ville ha med mig till handbollen, VHK – Vallentuna handbollsklubb, istället och där började jag. Min favorit sport blev det och jag var så fast i det. Jag fick börja som kantspelare. Jag tyckte inte det var så roligt och blev så avundsjuk på Bettan som fick stå i målet. Så när vi fick nya tränare så tjata jag så på dem att jag skulle få vara i målet och till slut fick jag min vilja igenom. Jag började i målet och där var jag riktigt bra. Jag stod i ur och skur och blev den enda målvakten i laget. Inte som andra lag som har två tre målvakter i reserv, nej det var bara jag. Vi fick ett bra lag och vi klev upp i serien och låg i toppen i några år fick ännu en ny tränare, Lasse, en som själv hade spelat i ungdomslandslaget. Vi spelade en massa olika cuper och vi vann, vi var uppe i Östersund och spelade en gång och det var en pärs, vi spelade Eken cup varje sommar som spelas på Gubbängen, och i Västerås var vi med. Som målvakt fick jag vara med och träna med Stockholms bästa målvakter men det tyckte jag var tråkigt för det var inga roliga träningar för vi fick bara skjuta på varandra. Åren kom och jag blev irriterad på vår lagledare Börje. Så när jag gick i åttan slutade jag med handbollen.


På högstadiet gick jag i Vallentuna Friskola och det var min räddning, för på mellanstadiet gick det jätte dåligt för mig för jag fick ingen hjälp i skolan och vi var en s.k problemklass. Men tack vare rektorerna på den lilla skolan så klarade jag av skolan. Sista terminen i skolan flyttade pappa till Uddevalla i förväg medans jag och mamma kämpade in i det sista. Sista två veckorna fick jag bo kvar i Vallentuna själv hos en vi kände. Den sista veckan hade vi bal i Upplands Väsby och på självaste avslutningsdagen tog jag flyget från Arlanda tillsammans med Bettan och flyttade till Uddevalla där jag skulle ha sommarlov helt själv.


Jag kände ingen mer än mina systerdöttrar som var i min ålder. Pillan är några veckor yngre än mig bara. Hon följde med mig mamma och pappa till Turkiet och det var väl den värsta resan någonsin. Två veckor var vi där och alla turkar var så jobbiga och jag och Pillan fick aldrig vara ifred. Det var väl fint o så där men nä, jag åker inte dit igen. Sommarlovet gick och jag började i ettan på barn och fritidsprogrammet – pedagogisk inriktigt mot grundskolan. Jag och Pillan hamnade i samma klass och jag började umgås med Barret, Jennie, Pricken, Jessie och Connie. I skolväg gick det lysande fick MVG och VG i ämnena. Pricken fick in mig i innebandyn och det blev mitt liv. Levde i hallen, spelade och dömde. I tvåan fortsatte jag umgås med samma folk fast Vickan, Lotta, Michaela och Petra kom in i livet. Tvåan rulla på och jag låg fortfarande på VG i mina ämnen. Trean var samma, festade, umgicks med polare, spelade innebandy och var mycket med min syster Therese som då bodde i Uddevalla. Började umgås med annat folk också och fick många nya vänner. Bråk och tjaffs var det mycket runt om. Studenten tog jag sommaren 2008 och dagen efter var alla studenter i Smögen och det är en dag som jag aldrig kommer att glömma! Hahaha, minnen som jag nu idag kan skratta åt. Juste mellan januari och februari var jag, tessan, Nathalie och Anja i Swansea, Wales och hade praktik på en skola. Det var en bra tid och jag har än idag kontakt med familjen jag bodde hos. Kommer aldrig glömma det. Festade 4 dagar i veckan.


I slutet av augusti flyttade jag till Karlstad för att börja på lärarprogrammet inriktigt från lokal till globalt och där har väl det flesta koll på läget ifrån. På somrarna har jag jobbat i hemtjänsten ute i Ellös, Orust. Saknar mina tanter och farbröder där ifrån faktiskt!


Mitt liv ser ut så idag att jag pluggar fortfarande i Karlstad men snart ska jag ta en paus en termin men det är inget jag ångrar. Dock så kommer jag sakna alla mina underbara pannacottor när jag sticker västerut men jag ska komma upp så ofta jag kan och umgås med er. Jag kan ju som sagt 45 i sömnen. Ska ta och jobba och bara vara hemma. Jag spelar innebandy i damlaget i HAIF och tränar ett F-98 lag i samma förening och så kom jag på att jag även dömer i innebandy. Jag dricker inte ofta, visst jag går på festar osv men dricker alkohol gör jag väldigt sällan. Sist jag blev riktigt full var när jag skulle ut på fjordfestivalen och efter har det inte blivit mycket och men totalt har jag väl druckit 4-5 gånger i år. Istället kör jag det passar mig mycket bättre för då har jag koll på läget och vet att jag kan sticka iväg och jag behöver.


Jag glömde berätta att jag är född 1 september 1989 så jag är alltså 21 år. Jag är född på BB här i uddevalla och har gått på både dagis och dagmamma. Jag gick på Sandersdalskolan på lågstadiet och har faktiskt gått nollan två gånger. Jag har en mormor i livet endast för min farmor och farfar dog för flera år sedan och min morfar dog för 3 år sen. Jag har ett antal syskon dock så har jag inte så mycket kontakt med dem. Några av dem har jag ingen kontakt med och det är väl trist men jag klarar mig rätt bra ändå. Jag har iaf min underbara syster Therese som jag älskar över annat. Det enda är att hon bor så långt ifrån mig och jag saknar henne för varje dag som går.  Jag har tre kusiner jag har kontakt med och två som jag inte träffat på flera år. Min kusin Fredrik träffar jag rätt ofta, han ser ut som en björn. Krullig och rödhårig. Volvo kör jag också så jag är precis som alla andra i Uddevalla. Jag har en annan underbar vän som jag inte vill nämna här men utan den personen så vet jag inte hur mitt liv hade varit idag, den personen står ut med mig i vått och torrt och det är jag glad för! Men mer om mina vänner i ett annat avsnitt.


Så nu har jag skrivit allt detta i ett word dokument så jag är inne på sida tre nu och 1405 tecken. Det är lite rörigt men hoppas ni får ihop det ändå, men jag tror inte det kommer vara många som orkar läsa igenom allt, men good luck chuck!  Det är mitt liv, jag har ju självklart inte tagit med allt men jag har tagit med några små händelser som bara ploppa upp nu när jag skrev detta. Det var något mer jag tänkte på men inget jag orkar tänka mer på för jag är jätte trött. Jag som sade att jag skulle sova tidigt, iofs om jag lägger mig strax så är det ändå tidigt för att vara mig. God natt och ha det så bra allesammans. Mamma och pappa, älskar er♥

 

Puss och kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0